Friday, 16 April 2021

BBM3410-2021-MINGGU 4-CERITA SOSIAL

    CERITA SOSIAL 

Rujukan : Normaliza Abd Rahim (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi : Teori dan Aplikasi. Penerbit UMT, Kuala Nerus.


Jadual 1 : Kandungan

JENIS KATA

JUMLAH

  1. Kata Kerja

101

  1. Kata Adjektif

36

  1. Kata Nama

66

  1. Kata Ganti Nama

6

  1. Kata Sendi Nama

18

  1. Kata Arahan

8

  1. Kata Tanya

6


Jadual 2 :


BIL.

TAJUK CERITA SOSIAL

ISI

NILAI MURNI

1.

Keluarga Saya


  1. Perihal keluarga Alim.

  2. Sifat Alim dalam keluarga.

  3. Ibu yang sentiasa memberi motivasi kepada Alim.

  4. Semangat untuk belajar tentang sesuatu perkara.

  5. Kasih sayang seorang ibu terhadap Alim.

  6. Seorang yang sentiasa berusaha.



  1. Nilai baik hati

  2. Sabar

  3. Tolong-menolong

  4. Ikhlas

  5. Mengambil berat

  6. Rajin

  7. Sentiasa berusaha

  8. Tanggungjawab

  9. Rasional


2.

Nenek dan Datuk


  1. Alim dan keluarga pulang ke kampung.

  2. Mementingkan hubungan kekeluargaan.

  3. Suka bermain dengan binatang.

  4. Perasaan sedih dan resah yang wujud.

  5. Persoalan dan perujukan antara datuk, nenek, dan Alim.

  6. Perasaan gembira dan puas hati dalam diri.

  7. Nenek yang lemah lembut dan penyayang.

  8. Wujud nilai kasih sayang dan tanggungjawab dalam keluarga.



  1. Nilai kekeluargaan

  2. Kasih sayang

  3. Mengambil berat

  4. Rasional

  5. Tanggungjawab

  6. Ikhlas

  7. Jujur

  8. Baik hati

  9. Nilai kefahaman

3.







Saya yang Istimewa


  1. Seorang bapa yang menyayangj anak anaknya dengan membelikan buah buahan kegemaran mereka iaitu buah buahan tempatan.

  2. Menikmati buah buahan bersama ibu dan adik beradik yang lain.

  3. Memberikan buah buahan kepada jirannya.

  4. Menghargai setiap pemberian yang diberi oleh orang.

  5. Menunjukkan sikap ambil berat dan prihatin terhadap orang lebih tua.



  1. Penyayang dan bertanggungjawab.

  2. Saling berkongsi dan mementingkan hubungan kekeluargaan.

  3. Baik hati dan tidak tamak.

  4. Berhemah dan menghargai pemberian orang.

  5. Mengambil berat dengan orang yang lebih tua.


4.







Hati


  1. Membina hubungan dengan orang lain selain ahli keluarga.

  2. Berusaha mempelajari sesuatu perkara baru walaupun masih belum melakukan dengan sempurna.

  3. Memberikan tunjuk ajar yang baik dalam sesi pembelajaran dan pengajaran.

  4. Memberikan contoh yang baik kepada orang lain.

  5. Mempraktikkan perkara yang telah dipelajari.


  1. Bersosial dan menunjukkan sifat keterbukaan.

  2. Berdikari dan berusaha untuk menyempurnakan sesuatu perkara.


  1. Bertanggungjawab dengan tugas yang diberikan.

  2. Ikhlas dan jujur dalam sesi pengajaran.

  3. Menghargai ilmu baru yang telah dipelajari.


5.







Jiran


  1. Sifat Alim yang gemar berkongsi dengan Sulaiman.

  2. Nilai baik hati, ikhlas dan jujur jelas tergambar dalam diri Alim.

  3. Alim seorang yang pemurah.

  4. Nilai kasih sayang dan ambil berat jelas kelihatan dalam diri ahli keluarga.

  5. Setiap nilai yang terserlah dapat menolong Alim dan Sulaiman dalam proses pembesaran.



  1. Baik hati

  2. Tanggungjawab

  3. Kasih sayang

  4. Ambil berat

  5. Ikhlas

  6. Jujur

  7. Rasional



Jadual 3 :


KANDUNGAN DALAM CERITA SOSIAL


TEKS :


  • Semua kelima-lima cerita sosial ini merupakan cerita pendek dimana juga dikenali sebagai cerpen.

  • Cerpen merupakan suatu bentuk prosa naratif dan bersifat cereka.

  • Biasanya cerpen mengandungi jumlah watak yang sedikit di antara satu sehingga empat dengan tema yang satu dan plot yang ringkas.

  • Cerita sosial ini juga merupakan suatu cerita kanak-kanak.


TEMA :


Nenek dan Datuk”


  • Tema bagi cerita sosial “Nenek dan Datuk” ini adalah tema kekeluargaan. Cerita ini berkisarkan tentang Alim dan keluarganya pulang ke kampung nenek dan datuk Alim sebelah ibu serta sebelah bapa Alim.


Saya yang Istimewa”


  • Tema bagi cerita sosial “Saya yang Istimewa” ini adalah tema kekeluargaan. Cerita ini berkisarkan tentang kehidupan keluarga Alim dimana Alim sangat istimewa mempunyai seorang bapa sangat prihatin terhadap Alim dan adik-beradik yang lain serta ibu Alim.


Keluarga Saya”


  • Tema bagi cerita sosial “Keluarga Saya” ini adalah tema kekeluargaan. Cerita ini berkisarkan tentang latar belakang keluarga Alim. Alim mempunyai seorang ibu yang bernama Kamilah dan seorang bapa yang bernama Ismail. Alim juga mempunyai seorang abang bernama Imran, seorang kakak bernama Madinah dan seorang adik perempuan bernama Aisyah.


Hati”


  • Tema bagi cerita sosial “Hati” ini adalah tema kemasyarakatan” Cerita ini berkisarkan tentang hari kelahiran Alim. Ibu Alim menyediakan kek cawan sempena hari kelahiran Alim. Alim membawa kek cawan tersebut ke sekolah kerana ingin berkongsi kek cawan dengan rakan-rakan yang lain. Selain itu, di sekolah cikgu Anis mengucapkan hari lahir kepada Alim dan Alim sangat suka kepada cikgu Anis kerana cikgu Anis seorang yang baik hati.


Jiran”


  • Tema bagi cerita sosial “Jiran” ini adalah bertemakan kejiranan. Cerita ini berkisarkan tentang Alim yang suka memberikan buku ceritanya kepada jiran sebelah rumah. Alim sangat suka berkongsi dengan jirannya.


SAMPEL :


Nenek dan Datuk”


  • Sampel atau bahan dalam cerita ini adalah terdiri daripada seorang nenek dan datuk sebelah ibu serta bapa Alim.

  • Ibu dan bapa Alim

  • Imran seorang abang Alim

  • Madinah seorang kakak Alim

  • Aisyah seorang adik Alim

  • Watak utama iaitu Alim


Saya yang Istimewa”


  • Sampel atau bahan dalam cerita ini adalah terdiri daripada seorang nenek dan datuk sebelah ibu serta bapa Alim.

  • Ibu dan bapa Alim

  • Imran seorang abang Alim

  • Madinah seorang kakak Alim

  • Aisyah seorang adik Alim

  • Watak utama iaitu Alim


Keluarga”


  • Sampel atau bahan dalam cerita ini adalah terdiri daripada seorang nenek dan datuk sebelah ibu serta bapa Alim.

  • Ibu dan bapa Alim

  • Imran seorang abang Alim

  • Madinah seorang kakak Alim

  • Aisyah seorang adik Alim

  • Watak utama iaitu Alim


Hati”


  • Sampel atau bahan dalam cerita ini adalah terdiri seorang ibu Alim

  • Cikgu Alim yang bernama cikgu Anis

  • Rakan-rakan Alim

  • Watak utama iaitu Alim


Jiran”


  • Sampel atau bahan dalam cerita ini adalah terdiri daripada seorang ibu Alim

  • Madinah seorang kakak Alim

  • Aisyah seorang adik Alim

  • Sulaiman seorang jiran Alim

  • Watak utana iaitu Alim


JENIS :


  • Kesemua cerita sosial ini merupakan jenis penceritaan dimana cerita kanak-kanak

  • Penceritaan ini juga merupakan suatu cerita pendek yang sangat ringkas serta mempunyai jalan cerita tentang kehidupan seorang budak yang bernama Alim.

  • Cerita sosial ini juga terdapat jalan cerita atau plot serta dialog.



KONTEKS DALAM CERITA SOSIAL


TATABAHASA :


  • Penggunaan kosa kata yang mudah difahami di dalam cerita sosial.

  • Kosa kata yang digunakan sesuai untuk semua kanak-kanak teristemewa


LATAR :


  • Latar menjelaskan tempat cerita ini berlaku manakala situasi menunjukkan emosi dalam cerita sosial ini.

  • Setiap cerita sosial ini mempunyai latar yang berbeza.

  • Cerita yang bertajuk “Nenek dan Datuk” mempunyai latar kampung nenek dan datuk di Kajang.

  • Saya yang Istimewa” dan “Keluarga” mempunyai latar di rumah ibu bapa

  • Manakala cerita berjudul “Hati” berlatarkan di sekolah, rumah ibu bapa dan jiran.

  • Akhirnya judul “Jiran” pula berlatarkan rumah ibu bapa.


EMOSI :


Nenek dan Datuk”

  • Di dalam cerita sosial ini terdapat beberapa emosi iaitu emosi gembira, rindu, sedih, marah, keliru dan puas hati.

  • Emosi gembira :

  • Alim kelihatan gembira apabila melihat ayam dan itik.

  • Alim gembira apabila bersama adik beradiknya.

  • Emosi rindu :

  • Alim tidak sabar untuk pulang ke kampung.

  • Emosi sedih :

  • Alim sedih apabila dia mendapati ayam dan itik sudah tiada.

  • Alim sedih kerana tidak dapat melihat ayam dan itik lagi.

  • Ibu bapa dan datuk nenek sedih melihat Alim sedih.

  • Emosi marah :

  • Alim marah sebab tidak berpuas hati tidak nampak ayam dan itik di kampung.

  • Emosi keliru :

  • Alim tidak faham mengapa ayam dan itik tiada dalam reban.

  • Alim keliru melihat rumah datuk dan neneknya kelihatan besar

  • Emosi puas hati :

  • Alim tersenyum melihat ayam dan itiknya masih ada.


Saya yang Istimewa”

  • Judul cerita ini mempunyai tiga emosi iaitu gembira, puas hati dan sedih.

  • Emosi gembira :

  • Kak Madihah melompat kegembiraan apabila melihat buah-buahan kegemarannya.

  • Sulaiman gembira mendapat buah-buahan daripada Alim.

  • Mak Cik Timah gembira kerana Alim sudi berkawan dengan anaknya, Sulaiman.

  • Emosi puas hati :

  • Alim kelihatan puas hati setelah memberi buha-buahan itu kepada Sulaiman.

  • Emosi sedih :

  • Mak Cik Timah sedih melihat gelagat Alim.


Keluarga Saya”

  • Di dalam cerita sosial ini emosi paling ketara ialah gembira dan resah.

  • Emosi gembira :

  • Alim gembira kerana keluarganya mengambil berat tentangnya.

  • Alim gembira apabila dipuji oleh ibu bapanya kerana dia suka menolong adiknya.

  • Alim gembira melihat ibu disampingnya.

  • Emosi resah :

  • Alim resah dan berjalan ke hulu ke hilir disebabkan dia tidak mengetahui untuk menyapu sampah.


Hati”

  • Emosi yang paling ketara di dalam cerita sosial yang berjudul “Hati” ialah gembira.

  • Emosi gembira :

  • Ibu tersenyum melihat Alim yang pandai dalm semua perkara dalam rumah.


Jiran”

  • Cerita sosial “Jiran” ini mempunyai emosi gembira, simpati, ambil berat dan sedih.

  • Emosi gembira :

  • Sulaiman berasa gembira ketika mendapat hadiah iaitu buku daripada Alim.

  • Semua ahli keluarga Alim gembira apabila Alim sudah sembuh setelah beberapa minggu sakit.

  • Emosi simpati :

  • Adik beradik Alim bersimpati terhadap Alim kerana melihat Alim yang masih sakit dan kaku.

  • Emosi ambil berat :

  • Adik beradik Alim cuba menghiburkan Alim.

  • Adik beradik Alim ingin menjaga Alim ketika Alim sakit.

  • Emosi sedih :

  • Aisyah berasa sedih melihat abangnya yang masih mendiamkan diri itu.

 


TAJUK

ANDAIAN DALAM CERITA SOSIAL








KELUARGA SAYA









Nilai kasih sayang

  • Ibu bapa Alim inginkan Alim sentiasa ingat akan nama-nama keluarganya.

  • Diterapkan sejak awal lagi supaya setiap ahli keluarga dikenali dengan nama dan wajah.

  • Ibu memujuk Alim dengan memegang tangan Alim sambal mengusapnya.


Nilai tolong-menolong

  • Alim menolong ibu bapanya membuat kerja rumah setiap hari.

  • Telah diajar sejak kecil untuk mengemas permainan setelah bermain.

  • Kak Madinah menolong Alim dengan menunjukkan cara memegang penyapu.


Nilai sentiasa berusaha

  • Alim sentiasa ingin belajar walaupun terkadang mengelirukan dirinya.









NENEK DAN DATUK








  • Alim dan keluarganya pernah pulang ke kampung sebelum ini.

  • Alim pernah sedih disebabkan dan terus menangis kerana melihat susun atur rumah yang disangkakan bukan rumah nenek datuknya.


Nenek

  • Lemah lembut , penyayang

  • Pemujuk

  • Memiliki suara yang lembut membuatkan Alim tenang dalam hati.


Nilai kasih sayang

  • Abang Imran, Kak Madinah dan Aisyah melayan gelagat Alim.

  • Nenek Alim sangat ambil berat tentang Alim kerana Alim merupakan kanak-kanak istimewa.















SAYA YANG ISTIMEWA





Bapa Alim sangat sayang akan anaknya

  • Membeli buah-buahan dari pasar tani.

  • Tahu akan buah-buahan tempatan menjadi kegemaran anak-anaknya.


Nilai suka berkongsi

  • Alim ingin meberikan buah-buahan itu kepada jiran mereka bernama Sulaiman.

  • Ibu bapa Alim mengajarnya untuk sentiasa berkongsi makanan mahupun barang dengan orang lain.

  • Imran menunjukkan nilai berkongsi apabila memanggil ibu serta adik-adiknya yang lain menikmati buah-buahan.


Nilai baik hati

  • Alim memberikan buah-buahan dalam plastik kepada Sulaiman.

  • Sulaiman tersenyum apabila terima buah-buahan daripada Alim.


Berhemah

  • Sulaiman mengucapkan terima kasih

  • Mempunyai pekerti yang baik kerana diajar sejak dari kecil tentang berterima kasih jika menerima barang.


Nilai tolong-menolong

  • Alim membantu buang sampah ke dalam tong sampah besar di luar rumah.


Nilai ambil berat

  • Alim berbual mesra dengan Mak Cik Timah

  • Alim bertanyakan hal supaya dai dapat menolong Mak Cik Timah untuk tersenyum seperti biasa.


















HATI


Nilai kasih sayang

  • Ibu Alim menyediakan kek cawan untuk menyambut hari lahir anaknya itu.

  • Ibu mengusap kepala Alim sambal mengucapkan selamat hari lahir kepada Alim.

  • Ibu Alim tersenyum ketika melihat ingin pergi ke sekolah.


Nilai ambil berat

  • Ibu telah mengajar Alim dari kecil tentang cara pemakaian baju dan kasut sekolah.


Nilai baik hati

  • Cikgu Anis ikhlas mengajar Alim dan rakan-rakan Alim walaupun satu persatu.

  • Cikgu Anis mempunyai nilai kesabaran mengajar murid-muridnya yang tergolong dalam kategori kanak-kanak istimewa.

  • Ketika pembelajaran Cikgu Anis menerangkan pengajarannya kepada murid-muridnya dengan perlahan supaya mereka dapat memahami dan jelas tentang apa yang dipelajari.


Nilai berkongsi

  • Alim membawa kek cawan yang disediakan oleh ibunya ke sekolah untuk berkongsi bersama rakan-rakan yang lain.


Nilai berhemah

  • Alim berterima kasih kepada ibunya kerana memberi kek cawan dan mengucap selamat hari lahir kepadanya walaupun dia tidak memahami maksud hari lahir tersebut.

  • Alim membalas ibunya dengan senyuman.

  • Rakan-rakan Alim mengucapkan terima kasih kepada Alim kerana Alim berkongsi kek cawan.


Nilai hormat menghormati

  • Cikgu Anis mengajar murid-muridnya untuk menghormati orang tua.

  • Alim menunduk dan ucapkan terima kasih ketika berjumpa dengan orang tua.


Nilai kerajinan

  • Alim memberi tumpuan di dalam kelas ketika Cikgu Anis sedang mengajar di hadapan.

  • Alim suka memberi senyuman kepada semua orang.








JIRAN









Nilai pemurah

  • Alim merupakan seorang yang pemurah kerana dia suka memberikan buku cerita kepada jiran sebelah rumah.


Nilai kerajinan

  • Alim merupakan seorang yang rajin kerana dia suka menyusun buku mengikut abjad.

  • Alim juga suka menyusun dan mengemas buku setiap hari.


Nilai kesabaran

  • Alim sangat tidak pernah merungut ketika dia jatuh sakit.

  • Alim juga dia tidak akan bercakap ketika dia sakit serta tidak akan membaca buku lagi.







Kehadiran 15 April 2021

No comments:

Post a Comment

SENARAI TAJUK TUGASAN BBM3410 2021

  Setiap tugasan sepanjang minggu 14 ini disertakan dengan pautan di bawah bagi setiap tajuk : 1. BIODATA DIRI 2. CERITA SOSIAL 1 3. PENDEK...